Kleuters mogen naar school gaan vanaf de instapdatum na de dag dat ze 2 jaar en 6 maanden geworden zijn.
De aanmeldingen en inschrijven verlopen via een elektronische aanmeldsysteem voor alle Leuvense basisscholen.

inschrijvingsvoorwaarden en virtueel klasbezoek >>

We staan u graag te woord op afspraak: directie@donboscosintlambertus.be

 

Wanneer mag uw kind voor de eerste keer naar school?

Vanaf de leeftijd van 2 jaar en 6 maanden mogen de kleuters naar de klas. Dit kan alleen op één van de zeven vastgestelde instapdata.

Instapdata

Kinderen geboren tot en met:starten ten vroegste na:instapdag:
1 maart 2021de zomervakantievrijdag 1 september 2023
6 mei 2021de herfstvakantiemaandag 6 november 2023
8 juli 2021de kerstvakantiemaandag 8 januari 2024
1 augustus 2021de teldagdonderdag 1 februari 2024
19 augustus 2021de krokusvakantiemaandag 19 februari 2024
15 oktober 2021de paasvakantiemaandag 15 april 2024
13 november 2021Hemelvaartmaandag 13 mei 2024

 

Bereken zelf de exacte instapdag via Onderwijs Vlaanderen ]

Bij de inschrijving moet je de KIDS-ID voorleggen, of een ander document dat de identiteit van het kind bevestigt en de verwantschap aantoont. De ouders moeten schriftelijk bevestigen dat hun kind niet in een andere school is ingeschreven. Kleuters zijn niet leerplichtig.

meer informatie op de webstek van de Vlaamse overheid ]

Openklasmoment

Een keer ingeschreven, voorzien we voor de instappertjes nog een kennismaking in de klas met de juf. Dit is telkens op woensdag, een week voor de effectieve instapdag, tussen 9u en 10u. De kleuters kunnen dan kennismaken met hun nieuwe klasgenootjes en ook de ouders krijgen de kans om even bij te praten met de andere ouders. De juf geeft wat uitleg over de schoolwerking en wat er naar school moet meegebracht worden naar de klas.

U wordt hiervoor persoonlijk uitgenodigd !

De ontwikkeling die kleutertjes doormaken in de kleuterschool is enorm.

Onzeker, bang, de trouwe “nestwarmte” verlatend, komen ze toe in het instapklasje. Deze (peuter)kleutertjes zijn nog erg “ik-gericht”. Ze tonen wat ze voelen, experimenteren graag. Hun gevoelens uiten ze door nabootsingen, in korte zinnetjes, in krabbels op papier.

In de eerste kleuterklas wordt hun wereld wat ruimer. Er is nu af en toe al plaats voor vriendjes. De taalontwikkeling neemt grote sprongen: woorden worden zinnen, zinnen een verhaaltje. Ook ontdekken deze kinderen heel wat in hun omgeving. Hun wereld wordt ruimer. Met “de tijd” hebben ze nog wat problemen.

In hun vierde levensjaar hoor je ze vaak zeggen: Waarom? Ze willen alles weten. Hun tempo ligt wat hoger. Ze leren heel wat vaardigheden: opruimen, logisch denken, praten. De vriendenkring wordt alsmaar groter.

Als ze vijf worden, gebeuren de taakjes en de spelmomenten wat gerichter. Ze leren plannen maken, praten met elkaar, luisteren wordt iets makkelijker. Ze kunnen zich inleven in andere leefwerelden en praten er graag over. Heel wat begrippen krijgen op een speelse manier ondersteuning. Begrippen die erg belangrijk zijn om de stap naar het eerste leerjaar te zetten. Om die “grote sprong” te maken zijn er tijdens het schooljaar “instapnamiddagen” voorzien. Tijdens deze momenten wordt hun “honger naar die grote school” gestild. Ze maken er kennis met de nieuwe juf, de klasomgeving, een echte schoolbank, een leesboek, een letterdoos …

Tijdens dit schooljaar gebeurt een grondige evaluatie van elk kind. Is deze kleuter rijp genoeg om de stap naar het eerste leerjaar te doen?
Kan er misschien toch nog beter wat gewacht worden?